Medical Taping

Je hebt het vast wel eens gezien. Sporters die ingetapet zijn met gekleurde tape. Het is geen hype maar een nieuwe ontwikkeling en het werkt fenomenaal!!

Medical taping is een tape techniek die het lichaam helpt bij het natuurlijke genezingsproces en maakt het mogelijk spieren en gewrichten te ondersteunen en “stabiliteit” te geven zonder de beweging te beperken. Het is effectief bij verschillende klachten bv. een verzwikte enkel, pijn in de spieren, rugpijn maar zelf hooikoorts kan ermee behandeld worden.

Werking van de tape:

1) Het activeert de vochtcirculatie
Door het plaatsen van een tape op een zwelling of kneuzing wordt de huid opgelift. Hierdoor komt er meer ruimte vrij tussen de huid en de spieren waardoor de natuurlijke afvoer van vocht wordt gestimuleerd.

2) Het beïnvloed het pijnsysteem
Doordat het tapen de pijn onderdrukt, kunnen de lichaamsfuncties herstellen en kan het genezingsproces optimaler verlopen. Ook is er een normale beweging mogelijk, zodat het weefsel zijn oorspronkelijke kracht en vermogen terugkrijgt.

3) Optimaliseren van de spierfunctie
De tape kan aangelegd worden om een spier te activeren of juist om een spier te ontspannen. De richting waarin de tape wordt aangelegd is hiervoor van belang.

4) Ondersteunen van een gewrichtfunctie
Als je de tape een maximale rek geeft draagt het bij aan een betere (passieve) stabiliteit van de gewrichten. Je zou dit kunnen vergelijken met de oude witte tape bij een enkel. Echter met medical taping krijg je wel de stevigheid maar je behoudt ook de beweeglijkheid.

De tape is gemaakt van hoogwaardig katoen en heeft een elasticiteit die vergelijkbaar is met die van je huid. Doordat de achterkant is voorzien van een acryllaag is de kans op huid irritatie een stuk vermindert. Waardoor het eigenlijk bij iedereen toepasbaar is.
De hechting van de lijmlaag wordt geactiveerd door lichaamswarmte. De tape is waterresistent en luchtdoorlatend en kan meerdere dagen gedragen worden zonder verlies van zijn werking.

Bron: medical taping concept, instructieboek. H. Pijnappel

Je ziet dat de tape verschillende functies kan hebben. Het is dan ook van belang dat de tape aangelegd wordt door iemand die geschoold is in medical taping.

Medical taping kan ook een onderdeel zijn van een behandeling.

Ik heb de medical taping technieken, na het volgen van de cursus, mij eigen gemaakt en al veel patiënten hiermee kunnen behandelen met een zeer goed resultaat.

Heb je vragen of wil je weten of jouw klachten met medical taping behandeld kan worden, neem dan snel contact met mij op!

Fysiotherapie ontspanning